Quan els nord-americans es pregunten què és el que dóna sentit a les seves vides, el 69% d’ells asseguren que la família, segons l’estudi ‘Where Americans Find Meaning in Life’ ( ‘On troben els nord-americans el sentit de la vida’), elaborat pel Pew Research Center.
Els resultats d’una doble enquesta realitzada el 2017 per aquest centre d’investigació revelen que «set de cada deu nord-americans esmenten a la seva família com una font de significat i satisfacció». Molt per darrere estan altres opcions, com la carrera professional, els diners, l’espiritualitat i fe, o els amics, per aquest ordre.
La primera enquesta contemplava una pregunta oberta que demanava als nord-americans que descrivissin amb les seves pròpies paraules el que fa que les seves vides tinguin sentit, es realitzin o siguin satisfactòries; un enfocament que feia referència també a altres temes significatius com passatemps, mascotes, viatges, música o estar a l’aire lliure.
Com es pot observar en aquest gràfic, el percentatge de nord-americans que fan esment a la família quan descriuen el que els proporciona un sentit de significat en el seu dia a dia era el 69%.
La majoria de nord-americans esmentin a la família quan descriuen el que dóna sentit a les seves vides
Quant a la resta de qüestions plantejades, com a segona opció apareix la carrera professional (34%); seguida dels diners (23%); l’espiritualitat i fe (20%); els amics i les activitats o aficions, tots dos amb el 19%; la salut (16%); la llar i entorn (13%); i l’aprenentatge (11%).
L’estudi ho resumeix d’aquesta manera: «després de la família, els nord-americans esmenten una gran quantitat de fonts (en la pregunta oberta) de les quals obtenen sentit i satisfacció: un terç esmenta la seva carrera o treball, gairebé un quart esmenta les finances o els diners i un de cada cinc cita la seva fe religiosa, amistats, o diversos passatemps i activitats».
«Els temes addicionals que s’esmenten de manera comú inclouen tenir bona salut, viure en un lloc agradable, activitats creatives i aprenentatge o educació. Molts altres temes també van sorgir en la pregunta oberta, com fer el bé i pertànyer a un grup o comunitat, però aquests no eren tan comuns», conclou en aquest apartat l’estudi.
Família nombrosa de Michigan
Passar el temps amb la família
La segona enquesta incloïa un conjunt de preguntes tancades on els ciutadans havien de triar una opció entre 15 propostes de l’equip de recerca sobre allò que més significat i satisfacció proporciona ales seves vides, plantejat amb una doble pregunta.
Els resultats coincideixen amb els de l’anterior enquesta, passar el temps amb la família és la qüestió més important que dóna sentit a les seves vides (40%) i la que els proporciona el major significat i satisfacció (69%), com es veu en aquest altre gràfic.
Passar el temps en família dóna sentit i significació a la vida dels nord-americans
La resta de temes proposats van obtenir, respectivament, aquesta resposta: estar fora (5% i 47%); passar el temps amb amics (4% i 47%); cuidar mascotes (6% i 45%); escoltar música (3% i 44%); llegir (25 i 37%); fe religiosa (20% i 36%); i la feina o carrera (4% i 34%).
«A la pregunta tancada, les fonts més comunament citades que proporcionen als nord-americans ‘una gran quantitat de significat’ i compliment (després de la família) inclouen estar a l’aire lliure, passar temps amb amics, tenir cura mascotes i escoltar música», detalla l’estudi.
«Segons aquesta mesura, la fe religiosa se situa en una posició inferior, igual que la lectura i les carreres professionals. Però entre els que troben un gran significat en la seva fe religiosa, més de la meitat diu que és la font més important de significat en les seves vides. En general, el 20% dels nord-americans diu que la religió és l’aspecte més significatiu de les seves vides, en segon lloc, després de la part que ho diu sobre la família (40%) «, conclou l’estudi sobre el segon gràfic.
En la seva globalitat, «en les dues enquestes, la resposta més popular és clara i consistent: és més probable que els nord-americans esmentin a la família quan se’ls pregunta què és el que fa que la vida tingui sentit en la pregunta oberta», aclareix l’estudi.
Alhora, «és més probable que informin que troben ‘molt’ significat en passar temps amb la família en la pregunta tancada», afegeix.
Un últim gràfic, a la dreta, reproduït també a partir de l’estudi, ens mostra més detalls sobre algunes de les respostes a les qüestions plantejades als enquestats.
Entre altres propostes, el 69% que esmenten a la família com el que dóna més sentit a la seva vida, un 34% fa referència als fills i/o els néts; i un 20% al cònjuge o parella. Quan el tema és la fe i l’espiritualitat, un 17% es refereix a la fe i un 5% al cristianisme. Davant l’elecció d’activitats i aficions, el resultat és: aficions (12%), oci (6%), creativitat (4%), viatges (6%), aire lliure (4%), condicionament físic (2%).
A tall de conclusió
De les respostes obtingudes davant totes les qüestions plantejades, es poden extreure una sèrie de conclusions que l’estudi detalla d’aquesta manera:
– La família és un dels temes més populars entre els grups demogràfics. En resposta a la pregunta oberta, set de cada deu nord-americans esmenten a la seva família com una font de significat i satisfacció; i una part similar diu a la pregunta tancada que la família ofereix «molt» significat en les seves vides.
Si bé les participacions substancials en tots els subgrups principals de nord-americans esmenten a la família, les persones que estan casades tenen més probabilitats que les persones que no estan casades de citar la família com una font clau de significat.
– És més probable que els nord-americans amb alts nivells d’ingressos familiars i èxits educatius esmentin l’amistat, la bona salut, l’estabilitat i els viatges. Una quarta part dels nord-americans que guanyen almenys 75.000 dòlars a l’any esmenten als seus amics quan se’ls demana que descriguin, segons les seves pròpies paraules, el que fa que la vida sigui significativa, en comparació amb el 14% dels nord-americans que guanyen menys de 30.000 cada any.
De manera similar, el 23% dels adults nord-americans d’ingressos més alts esmenten que gaudeixen de bona salut, en comparació amb el 10% dels nord-americans de baixos ingressos. I entre aquells amb un títol universitari, el 11% esmenta els viatges i la sensació de seguretat com coses que fan que les seves vides siguin satisfactòries, en comparació amb el 3% i el 2%, respectivament, que nomenen aquestes fonts de significat entre aquells amb un títol de Secundària o menys.
– Molts evangèlics troben sentit en la fe, mentre que els ateus sovint ho troben en activitats i finances. L’espiritualitat i la fe religiosa són particularment significatives per als protestants evangèlics, el 43% dels quals s’esmenten temes relacionats amb la religió en la pregunta oberta.
Entre els membres de la tradició protestant històricament negra, el 32% esmenta la fe i l’espiritualitat, igual que el 18% dels protestants principals i el 16% dels catòlics. L’enfocament dels protestants evangèlics en la fe religiosa també es manifesta en l’enquesta tancada: el 65% diu que el proporciona «molt» significat en les seves vides, en comparació amb el 36% de la mostra completa.
A l’altre extrem de l’espectre, els ateus són més propensos que els cristians a esmentar les finances (37%), i les activitats i passatemps (32%), inclosos els viatges (13%), com a coses que fan que les seves vides tinguin sentit. Els ateus tendeixen a tenir nivells relativament alts d’educació i ingressos, però aquests patrons es mantenen fins i tot quan controlen l’estatus socioeconòmic.
– Els nord-americans políticament conservadors són més propensos que els liberals a trobar un significat a la religió, mentre que els liberals troben més significat en la creativitat i les causes que els conservadors. L’espiritualitat i la fe són comunament esmentades pels nord-americans molt conservadors com imbuïts de les seves vides amb sentit i realització; el 38% ho cita en resposta a la pregunta oberta, en comparació amb només el 8% dels nord-americans molt liberals, una diferència que es manté fins i tot quan es controla l’afiliació religiosa.
En contrast, la pregunta tancada troba que els nord-americans molt liberals són especialment propensos a derivar «molt» del significat de les arts o artesanies (34%) i les causes socials i polítiques (30%), en comparació amb les taxes del 20% i 12% entre els nord-americans molt conservadors.